Sunday, October 17, 2010

Ujian


I always love hearing those cakap-cakap from others who are experiencing what I had last year when I first camed here.

Source utama : haha of cos facebook, I love stalking comments of people, knowing their lives, problems etc etc

Okeh sambung balik. Last week when I am studying anatomy, one of my friends from my batch messaged me via facebook.

F: A jom skype! Please please :(
A : hah Skype?

reaksi terkejut sebab:
1) Skype cuma untuk famili bagi A.
2) A tak rapat ngan dia, dia dari kelas 1st, dan A pulak kelas 4th *oooh
3) Sejak bila pulak A ada dia punya id
4) Dia bukan dari gender yang sama dengan A

F: yup, Skype. jom jom
A: eh, ada add ke?

haha, tu ayat sebab yang mana add A, A tak approve kan sebab Skype tu untuk famili je aka personal purpose :)

F: Alah, ni id. Add la cepat, please xxx.
A: Ah oke oke. Nak sign in jap hoho

so add punya add, then dia approved, dan oh dia video calling A. Tidak tidak. So rupanya "jom Skype" tu maksudnya "jom video chat!"

okeh okeh, releks releks, control macho, betulkan rambut seket-seket, dan lepas 2 minit, baru A approve kan video call tu.

so kitorang borak-borak, dan rupanya dia tertekan. Dia baru fly tahun ni, dan dia rasa yang apa A rasa last year. Dia tertekan dengan anatomi, dengan bahasa, dengan makanan, dengan suhu, dan oh, dia bertudung, so dengan agama jugak.

1- anatomi - subjek paling susah bagi 1st year. Semua kena hafal, dari yang remeh-temeh hingga ke benda yang besar-besar.

2 - makanan - yang mana satu halal, yang mana tak. Aiskrim boleh makan ke tak, macam mana nak tahu benda ni halal ke tak, macam mana nak tanya ni halal ke, daging apa ni, etc etc

3 - bahasa - haha ni susah. mostly kena guna bahasa isyarat. memang tak faham langsung, cakap punyalah laju, pastu tak leh speaking, dan bila tak faham nak marah-marah pulak. I missed Malaysian people, at least we are more tolerate dan graceful (sorry ayat racial dari aku)

4 - suhu - suhu 0 celsius tu dah kira ok. Bagi yang baru datang, yang mana tak adapt lagi ngan suhu sejuk, kulit akan jadi kering, jadi berkeruping-keruping, pastu merekah dan berdarah. Rasa macam telanjang je sebab sejuk tuh menusuk masuk ke baju dan tulang

5 - agama - yang bertudung memang banyak sikit cabarannya. Orang akan selalu conspicious, selalu ingat kita terrorists, dan biasanya budak-budak akan make fun, kecam-kecam.

So yang tu memang selalu jadi kat budak oversea.
Sebab tu mana-mana yang fly akan cakap, hidup sebagai oversea student lagi susah dan sebenarnya tak seronok. Orang lain biasanya bajet student oversea best, seronok dapat jumpa orang kulit putih, dapat tengok negara orang, tapi realitinya memang susah. Kalau emosi tak kuat, matilaa.

A pun rasa memang susah duk kat oversea, especially yang mana duduk kat negara yang English bukanlah medium bahasa yang diorang pakai. Memang susah, memang susah, memang susah. Kalau duduk UK or US or Aussie, entahlah, at least diorang faham apa yang diorang hadapi. Macam kat sini, kalau kena tahan polis pun tak faham sebab apa kena tangkap.

Haih entahlah, malas fikir. Otak dah letih sangat nak menerima, apatah lagi nak digest benda-benda nih. Entahlah, tahun ni memang over sibuk sangat-sangat,

Apapun, A still ada empat tahun lagi, dan kawan A tu ada 5 tahun lagi, so journey masih jauh lagi. Yang pasti memang tak leh tarik diri, mana mungkin kitorang mampu nak bayar sume pengajian tuh, matilah.

Yang perlu student oversea buat, kena tabah, dan bagi A, A selalu fikir yang benda ni jadi mesti ada hikmahnya. Tak kisahlah benda tuh kecik ke besar, semuanya ada maksud.

A memang percaya akan karma.

P/S - Nak uplod gambar, tapi most of them ada lam henfon. Dan tenet tak mengizinkan jugak.

1 comment:

nabila ssi said...

likes this vely vely much