Sunday, June 19, 2011

Mendung Tak Bererti Hujan

Cuaca mendung hari ini, gloomy semacam.

Kadang-kadang, aku selalu terfikir, apa akan jadi kalau aku tak lepas dalam dunia medik eh?
Ke mana arah tuju hidup aku lepas tu?

Mesti mama dan abah akan kecewa sangat bila tahu aku tak lepas.
Bukan setakat mama ngan abah je, mak long, mak cik pakcik aku yang lain, semua mesti soksek soksek belakang pintu. Itu tak masuk jiran-jiran lagi, mesti heboh satu kampung lah punya. Eh tak tak, mesti sampai ke kampung sebelah jugak, sebab sebelah tu kampung abah aku. Tu tak masuk lagi kawan-kawan sekolah mama, dan tempat kerja abah.

Adoiii.

Ya Allah A, bakpo sibuk-sibuk fikir pasal benda yang bukan bukan ni?
Rezeki tu ada kat mana-mana, kena yakin je pada Dia. Kalau tak lepas dalam bidang ni, mungkin rezeki bukan kat jalan ni, tapi kat jalan yang satu lagi. Tak siapa yang tahu benda-benda ghaib ni, jangan duk sibuk fikir. Muhasabah itu bagus, tapi biar berpada-pada.

Ishh aku ni, selalu sangat fikir benda yang bukan-bukan.

Semalam bila aku bagitau kat F dan Z pasal kemendungan ni, F bagitahu aku pasal niat. Dia bagitahu, apa-apa pun buat benda, kena selalu niat kerana Allah, baru berkat. Kalau tak, akan jadi macam nilah, jadi macam orang tak tentu arah, sedih dan monyok bila ditimpa musibah, lagaknya macam orang yang tak percaya adanya tuhan. Dah tak yakin dengan rencana Tuhan ke A oi?

Tengok macam sekarang, cuaca mendung. Tapi tak hujan kan? Tak siapa yang tahu selepas mendung ni akan turunnya hujan atau tak, tak siapa tahu.

Ishh aku ni, emosi sangat. Ngokk lah.

Memang betul apa yang F cakap, kena betulkan niat.
Macam mana aku boleh lupa pasal benda ni?

Jujur aku cakap, apa yang F nasihat buat aku tersentap sekejap. Bukan apa, sebelum ni aku dah betulkan dah niat tu, tapi lama-lama, bila dah rasa selesa, alpa dan sombong, niat tu dah terenjak sedikit dari tempat asal. Tu lah A, berangan lagi lebih. Jangan bangga diri sangat, tak baik. Macam apa yang aku cakap tadi, tak siapa yang tahu apa yang akan berlaku di masa hadapan.

Tak siapa tahu aku akan jadi doktor ke tidak. Tak siapa tahu sama ada aku sempat jadi doktor ke tidak. Mana tahu umur aku tak panjang. Lagi, tak siapa tahu kenapa aku dapat result macam gitu. Mungkin sebab mungkin aku akan jadi sombong, bongkak, siap jeling-jeling lagi kat orang lain kalau result aku lagi bagus.

Tak siapa yang tahu, tak siapa yang tahulah A, tak siapa pun yang tahu kecuali Dia, Dia yang maha Mengetahui segala-galanya.

Cuma kena yakin je A.
Yakin.




3 comments:

Al - Amin said...

apa pula pesan Z? :)

afiqsamuel said...

haha tak ingat nak bubuh pesan Z. Z lagi memahami seket, he's been in my shoes, while F always excels in his studies.

So maksudnya, we always dapat advices from F lah sebab dia yang cemerlang huhu ^^

Al - Amin said...

guess what...when i was in matric dulu, sy selalu hubungi F tuk dptkn nsihat dio cause i know dia memg hbat :) n he is realy a good advisor. credit to F ;)