Friday, January 8, 2010

Money oh Money

Money oh money.
You make my life getting all the way more complicated lah.

Cuba bayangkan barang sebentar,,
Seorang makhluk Allah yang betul betul betul miskin, terpaksa survive untuk hidup selama sebulan, dalam bandar ketiga paling mahal di muka bumi nih.
Macam tak caye je itu yang aku hadapi sekarang.
Mama, Abah..duit dalam akaun nak habis!!
Memang duit dalam akaun aku tinggal ciput jer, dan untuk bertahan dalam jangka masa sebulan, rasa-rasanya memang mustahillah cukup.
Tu lah A, dah cakap dah, jangan boros sangat. Ni tak, beli barang sampai tak ingat dunia. Tengok, ape dah jadi??

Tapi, kalau nak fikir-fikir balik, bukan salah aku duit tu habis.
Aku bukannya shopaholic sangat, cuma kadang-kadang je kot. *blushed
Sebenarnya, dah memang aku ada banyak masalah berkaitan duit masa sampai kat sini.
Yelah, laptop rosak, baju winter sama ngan member aku sampai aku kena cari yang lain tak nak bagi sama, yuran hostel yang terlampau gilernya mahal, beli barangan keperluan untuk hadapi musim winter yang membunuh, nak adapt diri ngan benda-benda yang tak logiknya mahal, dan macam-macam lagilah. Skang ni pulak, cermin mata aku pulak buat hal. Nasib baik aku bawak spectacles lame. Kalau tak, mampus aku nak merayap pergi kelas.
Tengok tu, tu sumer bukannya kehendak aku, tapi itu sumer keperluan dan aku terpaksa gunakan duit elaun tuh untuk setelkan problem aku nih.

Tapi apapun, harap-harapnya aku dapat survive la dalam sebulan nih.
Kena fikir banyak cara untuk setelkan problem nih tanpa menyusahkan mak bapak.
Yelah, nama jer budak scholars, tapi still depend on mak bapak lagi pasal bab bab duit.
For mama and abah, yea, I'm still oke kat sini. Walaupun abah slalu cakap yang kalau ade problem pasal duit, bagi taw jer, abah bank in-kan, tapi A tak sanggup.
A tak sanggup nak menyusahkan mama dan abah dengan duit lagi.
Cukup-cukupla mama dan abah tanggung A masa kecik-kecik comel comel kiut miut dulu. *terlebih puji diri sendiri la pulak
Sebab tu la A usaha nak dapatkan scholarship nih. A tanak susahkan kamu lagi.
Apa guna daapt scholarship tapi still depend on mak bapak.
Tak per tak per, untuk problem nih, biar A setelkan sendiri ek.
Mungkin ade hikmahnya sumer nih terjadi.
Allah nak ingatkan A supaya jangan boros lagi kot.

Anyway, kena buat banyak perintah berkurung ni untuk survive.
Kena banyak puasa dan kurangkan jalan-jalan cari makan nampak gayanya.
Dan A pun kena re-schedulekan jenama barang makanan A. Kena pilih yang jenama murah-murah je. Dah tak leh dah makan produk-produk nestle, nutella dan segala benda yang mahal. Tu satu lagi hal, bila nak makan, ego jer. Sombong nak makan makanan berjenama, yang sedap-sedap sedangkan kat rumah dah diajar supaya berpada-pada.
Entahla, A sendiri pun tak taw nak fikirkan macam mana.
Susah bila nak bertoleransi ngan nafsu nih. Harap-harap A akan berubah nanti, walaupun it seems like ''almost impossible'' jer.

p/s - hanya mampu mengeluh jer di saat ni

No comments: