Saturday, December 11, 2010

Lap Stove, Ingat Mama

I really need to post this.

Saya bukannya orang yang pembersih sangat, kalau kotor sikit-sikit saya still dapat handle, bukannya terlampau freak sampaikan kotor sikit boleh buat saya pengsan.

So sebab rumah ni dihuni dengan 7 orang lelaki bujang, dan apabila duk apartment ni macam duduk kat rumah sendiri tanpa sebarang peraturan, so bayang-bayangkanlah kondisi rumah tu macam mana.

Bila rumah tu dah agak serabai sikit, saya tolong kemas sikit-sikit, terutamanya kat tempat awam macam tandas dan dapur, sebab tempat tu saya kongsi sekali. Saya ni jenis yang tak leh tengok benda yang tak teratur, benda tu boleh buat saya jadi tak selesa.

Biasanya saya mengemas bila tempat tu teruk sangat, kalau kotor-kotor sikit je macam biasa saya pun tak kisah. So semalam saya bersihkan stove dapur sebab kat stove tu macam ada benda tumpah dengan banyaknya, dan benda tu dah seminggu lebih tak dicuci.

Dan prinsip saya pulak kalau saya mengemas, kalau saya start je mengemas memang saya akan kemas semua benda lah dari pinggan mangkuk, sink, mop lantai, lap meja, buang sampah etc etc sampai saya puas hati. Sebabnya memang mak abah saya ajar saya macam tu, memang yang selalu kemas rumah pagi-pagi memang saya ataupun kakak saya, mak saya biasanya uruskan pasal jemur baju dan hal-hal dapur.

So bila stove tu dah bersih, saya balik bilik nak layan Vampire Diaries, dan kawan saya yang on duty masak hari ni mulakan tugas masak dia. Bila dia dah siap, hancur hati saya. Stove tu kotor balik, bukan kotor biasa-biasa, tapi ada kuah tumpah banyak macam yang lepas punya.

Terkejut saya tengok stove tu, sebab memang saya dengan kentalnya cuci stove tu.

Masa tu saya nak marah, tapi saya terbayang sesuatu.

Saya terbayang yang oh macam ni rupanya mak saya rasa bila dia penat-penat kemas, pastu anak-anak dia kubangkan (baca: kotorkan) balik tempat tu. Masa tu saya terharu, memang strike to the heart betul-betullah punya tentang betapa tingginya nilai sabar seorang ibu melayan karenah anak-anak dia. Yelah, tipulah kalau saya cakap saya tak pernah kotorkan balik tempat yang dia letih-letih kemas kot waktu saya kecik kecik dulu.

So saya dengan sabarnya lap balik benda tu sebab bukannya hal besar pun nak kecoh-kecoh, bukannya selalu benda ni terjadi, dan memang saya pun tak suka marah-marah orang, itu bukan saya.

Dan ya, setiap kali saya tengok stove tu, saya akan rindu mak saya.



P/S - Kalau saya marah saya akan marah habis-habisan, saya akan pendam dulu sampai meletup baru dramatik seket efek dia kat orang sebab boleh tembak berdas-das-das banyaknya mwahahaha.

1 comment:

Al - Amin said...

Lepas bca post ni, sy pun bru sedar betapa tingginya kesabaran ibu sy melayan kerenah anak mcm sy ni :$