Sunday, April 10, 2011

Kawan-kawan, Jangan Tensen

Ini bunyinya cliche.

Walaupun aku tak tahu apa maknanya "cliche" tu, lantaklah, nanti aku google kejap lagi ya.

Melalui pemerhatian dan cakap-cakap sikit melalui laman maya, kawan-kawan aku yang turut sama amek medik macam aku mostly berada dalam keadaan tensen sekarang.
Walaupun tak semua, tapi semua fahamlah kan maksud mostly kan?
Tak semua, tapi mostly.

Memang dah selalu dah dengar khabar-khabar angin yang cakap medik susah, baca banyak-banyak, khatam banyak buku pun still tak dapat jawab soalan waktu exam. Siapa yang amek medik memang akan menyesal lah punya, akan give up, soalan ditanya memang susah, pressure amat amat. Pastu malam pulak memang tak sempat nak tidur punyalah, bengkak mata-mata menelaah pelajaran, sampai rasa macam 24 jam yang diberi tu tak cukup untuk sehari.

Oke, itu kisah kawan-kawan yang berada di Malaysia.

Kalau di sini?

Oke, sebelum aku continue, first first aku nak cakap yang aku bukan nak condemn sape-sape. Saja nak bagi pendapat, tapi tak tahulah kan, siapa yang makan cili, memang kompom lah dia yang akan rasa pedasnya.

Oke sambung sambung,

Kalau di sini, rasanya macam lain macam je. Walaupun memang semua akui yang medik tu susah, kena banyak mengingat semua, tapi rasanya study kat sini lagi relax rasanya. Walaupun sesusah manapun subjek tu, at least pelajar kat sini tak rasa pressure sangat. Mungkin sebab sistem markah yang entah apa-apa kot, pelajar kat sini kurang sikit rasa pressurenya.

Cuma itulah, bila dah kurang pressure, ramai yang silap dengan percaturan kurang pressure ni. Kurang pressure bukannya bermaksud kena study sambil lewa, kot kot manapun ni medik lah y'all. Medik lah. Yang kena rawat-rawat belah-belah potong-potong orang tu. Yang kena bukak dada orang, keluarkan jantung, cuci-cuci seket pastu jahit balik waktu orang tu still LAGI BERNAFAS. Apa ko ingat benda ni main-main?

Ramai yang lupa, jadi doktor tu berat tanggungjawabnya.
Boleh buat orang meninggal kalau tak study betul-betul.

Waktu tu, mesti ramai yang cakap kita dah berusaha kan?

Berusaha apekebendenya kalau study main-main?
Memanglah kita dah berusaha sedaya upaya nak selamatkan patient tu, tapi siapa suruh tak belajar betul-betul? Tak ke nampak macam membunuh jugak tu?

Sorry lah agak sentimental seket, memang sebenarnya dalam hati ada sedikit niat nak condemn orang, tapi nak buat macam mana, ini luahan hati. Kalau kena marah, please simpan dalam hati ya. Kalau tak pun boleh hentam-hentam secara anonymous kat ruangan komen.

Lagipun, ni nak royak (baca:bagitau) seket.

Bukan nak bangga ke apa dengan diri ni, tapi aku rajin study sejak akhir-akhir ni starting dengan Anatomi bukan sebab nak dapat markah cemerlang exam ke apa, tapi aku rajin study siap stay up semua sebab terasa berat tanggungjawab ni. Walaupun rasa sedih sebab Anatomi dapat seket gila markah, tapi sebelum tu aku dah setkan niat yang aku belajar ni untuk kegunaan masa depan. Lagipun, aku malu dengan kawan-kawan yang hampir nak drop-off medik sebab tak tahan, sedangkan effort dia lagi tinggi dari aku. Malulah weh, kalau diorang study tak tido malam, kita kena study tak tido malam lah jugak.

Yelah, diorang berpeluh bontot (ok 18sx) belajar, kita kat sini takkan main-main lagi. Memang lah boleh main-main, tapi kena berpada-pada. Aku pun bukannya gila study je kerjanya, macam malam ni, satu habuk pun tak sentuh muahaha, tapi kena selalu ingatlah yang kita ada misi besar ni.

Satu lagi sebab aku push jugak limit aku sebab medik ni bukan pilihan aku sebenarnya. Sebab ini bukan pilihan akulah aku taknak cincai-cincai kan peluang ni, tak nak salahkan pilihan tu, sebab aku yakin yang semuanya ni dah dirancang oleh Allah SWT. Mesti ada sebab kenapa Allah ilhamkan aku untuk amek bidang ni, dan sebab tu aku cuba dan berusaha. Yelah, no one is able to predict our own future, kan?

Wallahualam lah tu.

So harap niat hati ni difahami lah ya, bukan disalahertikan, post ni untuk ingatan diri jugak, harap maklum. Lagipun, ni hentam keromo punya post. Manalah tahu kan, masing-masing ada masalah lain dalam diri, aku mana tahu. Lain kali meh meh pillow talk meh hoho.
Okeh peace out semua, salam.




ps - oke aku tak tahu faham apa itu makna cliche. tapi rasanya penggunaan aku waktu permulaan ayat tu salah. Whatever lah, aku excited lebih.

ps - apekene ngan aku ni layan lagu korea malam-malam buta nih, musykil ajaib nih. Dengar lagu I'm Your Man banyak-banyak kali, pengaruh N Shi lah ni sebab tau lagu ni dari blog dia.

1 comment:

Al - Amin said...

post ni btul2 memuhasabahkan diri gueh. well, thanks :)