Tuesday, May 22, 2012

Final Two American Idol Season 11

And finally its final two.

Somehow i've been thinking to buat ala-ala summary on this season's Final Two sebab aku memang free sesangat kan? Tapi last-last malaslah, siapalah aku nak komen macam-macam. Lagipun orang lain tengah sibuk study nak exam aku pulak tengah sibuk tengok American Idol.

Like hello, bagusnya engkau. Atau kalau ikut trend masakini, its time to say "untunglaaaaaa" kuat-kuat dengan pitch dan nada yang terlebih annoying tu.

So anyhoo, basically it's between Jessica Sanchez and Phillip Phillips, which memang I so not bajet these two will be competing against each other in the freaking Finale. I thought in finale it will be between Joshua Ledet and Phillip, sebab Jessica did soo poorly during semifinal...and sungguh tak disangka instead Joshua, Jessica yang made it through. Tapi don't get me wrong here Idol's fans, dalam hati memang berharap sebenarnya untuk Jessica vs. Joshua for final, sebab they are both superb, cuma in Semi Final Jessica macam entah, kalau in Idol's word its called Syesha-ed, tapi nak bagi senang cakap, ada something wring with her performances malam tu yang nampak kurang berbanding the other two. Tapi tak kisahlah, Phillip pun ok jugak, he's such a strong and unique contender jugak...so far I am enjoying what he did on Idol. In fact, all his studio versions semuanya catchy dan current kot.

But seriously, the main reason aku taknak dia to be in this final sebab taknak lah WGWG yang ke-5 menang American Idol, nak orang lain pulak yang menang, dah 5 kali berturut-turut kot laki menang. Dah la nak kata femes pun takdelah femes sangat kecuali beberapa kerat je macam David Cook and Kris Allen, yang lain senyap hilang begitu saja.

Anyway berbalik kepada topik asal, in honour of those two yang akan battling live this week, this is my list of Top 3 favourite's performances of these two, starting with the powerhouse Jessica Sanchez. Sukacita dimaklumkan ini cuma pendapat peribadi, your pendapat sila jangan malu untuk conteng-conteng ruangan komen di bawah.

So untuk Jessica Sanchez, my Top 3 Favourite's Performances are;

3. Dance With My Father - Luther Vandross



This rendition is sooo beautiful! It's heartfelt, the way Jessica conveyed emotion through this song memang tersangatlah bagus and me sebenarnya tak pernah suka pun lagu ni walaupun lagu ni dah di-cover banyak kali dalam American Idol. Tapi sebab lagu ni keeps playing in my playlist which I don't know why, dah boleh hafal dah lirik lagu ni subconsciously..dan dari situ tahu yang lagu ni bagus sebenarnya. Oke point tu tak berkait, tapi because this song somehow I knew lyrics dia dan when she sang this, buat tersentuh jiwa ni tau (ew ew seket lol)

2. Sweet Dreams (Beautiful Nightmare) - Beyonce Knowles



Walaupun versi ni taklah original sangat sebab Beyonce pernah buat ala-ala gini, alah like seriously Youtubers banyak kot akustik-kan lagu orang in youtube, tapi her vocal tone and impeccable singing technique perfected this song like perfect's perfect. And seriously secara kebetulan a day before she sang this on American Idol, I was humming this song tanpa disedari (okay itu sedikit biased opinion here), so agak teruja bila tengok-tengok dia nyanyi lagu ni besoknya.

1. Stuttering - Jazzmine Sullivan



Like come on, after Beyonce, she's covering Jazzmine Sullivan? The fact that she stays true to who she is, who is a for me kinda soul R&B type of singer made me like her even more. This song is so susah nak dibawak, and the way Jessica delivered this song with such emotions and stellar technique, apart from her naturally beautiful voice, memang senang dapat goosie-lah. For some mungkin tak dapat rasa, but for a massive R&B fan like me, this one is soo powerful performance lah.

So done with Jessica, for Phillip Phillips...I think my Top 3 would be;

3. Movin' On (Anthony's Song) - Billy Joel



This is so underrated performance of Phillip. The judges tak suka sangat taim tu sebab dia asyik bawak genre yang sama, which you can hear la kan that the style is almost sama je each weeks, me also tak suka jugak week tu bila dia nyanyi sebab hello, dah boleh expected dah dia nyanyi cenggitu, tapi bila dengar balik, omaigosh, that guitar, that rendition..stellar delivery. Ini memang betul-betul talent kat situ.

2. Beggin' - Madcon



One word; sexy overload. Okay itu dah dua words, tapi whatever.

1. Volcano - Damien Rice



When I think of which performance I love the most, this one should be it. Mungkin persembahan tu nampak simple dan agak lay-back, tapi this would be my favourite performance of him..what a pure artistry! And I love how the stage manager buat this staging, menarik!

So agak-agak siapa yang akan menang AI nanti ya untuk this season? For me I am personally rooting for Jessica Sanchez, tapi kalau Phillip yang menang pun tak apa jugak sebab I think both of them are marketable, kita tengoklah nanti apa yang akan jadi.

Yang pasti, once the winner is crowned this week, it means that my final exam dah makin dekat lah tu. Ish hilang my sumber penghilang stress nanti... T_T

No comments: