Sunday, July 3, 2011

Psiko

Ma cakap, kalau boleh, berkawan jangan sampai ada personal attachment, nanti susah. Kalau boleh, cuba biasakan diri jadi neutral, sebab nanti akan jadi susah bila ada masalah. Berkawan dengan semua, selalu tolong orang bila orang lain susah, cuma bila berkawan secara superficial, at least kalo gaduh pun tak terasa sangat.

Aku pulak cakap, memang sama apa yang aku pikir dengan apa yang ma aku pikir. Berkawan jangan sampai ada personal attachment. Jangan sibuk-sibuk nak tayang istilah bff atau ff atau bf, sebab nanti akan jadi susah bila ada masalah. Unless lah kalau dah betul-betul tepu dan saling mengenali, yang tu baru takpe.

Sebab tu i'm a little bit choosy seket bila berkawan. Katalah apa saja, aku sombong ke, aku selfish ke, aku memang macam tu. Sebabnya aku sejak dari dulu lagi memang selalu berhati-hati dalam bab-bab kawan ni. Sekali terkena, dah memang tobat dah tak nak kena sejarah yang sama buat kali ke seterusnya.

Dulu waktu sekolah menengah pun me myself didnt regard my closest friends as my BFFs. Diorang pun tertanya jugak mengapa dan kenapa, dan aku cakap aku pun tak tahu. Sampailah X tahun baru aku boleh terima kehadiran mereka. Bayangkan, X tahun, psiko tak psiko aku punya memori hitam waktu blah blah blah.

Okeh long story short, menulis sebab saja nak bagitahu, kalau aku agak pemalu/pendiam/sombong/unfriendly seket bila bersosial, harap fahamlah bahawasanya aku ni memang macam itu. Tak bermaksud aku tak kesah, cuma aku malas nak delve myself in dalam dunia orang lain yang berbelit-belit endless-nya tu. Itu satu cara aku nak elak diri aku dari selalu doubt orang lain.

And yes, i have serious trust issue. Aku sukaa sangat doubt orang, suspicious level punyalah tinggi bertingkat-tingkat, walaupun aku tahu itu tak bagus untuk kesihatan minda, what to do, i have to do what i oughtta do lah. Cuma at least bila otak sekarang dah agak matang seket, i'm trying untuk ubah seket, sebab manusia selalu cuba untuk berubah. Yalah, people changes, things happen blah blah blah.

And that's when i know how to fake myself untuk terus hidup dalam society yang kejam ni, sebab nak bersosial kena selalu senyum dan gembira dan happy dan ceria. Yay yada yada, at least senyuman itu sedekah.

Tapi lepas tu timbul pulak satu masalah, orang tak suka pulak benda-benda plastik nih. Camano eden nak buat nih? Whatever it is, just be yourself, jangan kisah pasaii makhluk lain, buat what you should do dan give some people time untuk kenal hati budi, dan jangan straight judge orang begitu sahaja.

Yep, give time untuk kenal hati budi. Hum hum.

Oke, makin lama makin rasa macam post nih macam post orang psiko yang ada serious mental issue. Hahah pelik, abaikan. Mood swing lalala, bila banyak sangat problems macam nilah jadinya, hypertension.

Haihh.

No comments: