Friday, March 30, 2012

I Am Not Much of An Explainer

Since high school, my explanatory skill sememangnya tak berapa nak betul sangat. The way I digest info is a bit different from others, I understood one particular topic with my understanding in which I am the only person who can understand it. Korang boleh tengok buku lecture notes aku untuk bukti, penuh dengan contengan dan anak panah dan lukisan, semuanya terkumpul sekali dalam satu kertas, memang organisasi skill aku ke lautlah senang cakap.

That's why bila orang tanya aku soalan, aku tak mampu nak jawab. Jawab tu jawab jugak, tapi seriusly memang tak tahu mana satu intro,  mana satu outro lah, tunggang terbalik macam tongkang pecah. Lepas tu mulalah rasa gelabah sebab takut orang tak faham apa yang aku eksplen, itu yang buat my explanation is so not meyakinkan tu.

Memang itu caranya aku buat kerja, nak buat macam mana. Even lecturer Extreme Military pernah bagitahu yang aku ni плохой художник, yang maksudnya aku ni "bad constructer/planner" dalam cara aku buat hasil kerja aku walaupun isi dan contentnya lengkap dan penuh.

Memang hasil kerja aku selalu comot. Even waktu aku lukis garis lurus pun memang tak lurus-lurus, apatah lagi yang lain-lain, aku memang macam gitu. Tambah-tambah lagi aku memang tak berbakat dalam buat sesuatu benda dengan perfect. Tapi its not that kotor atau comot sangat, cuma tak berapa nak kemas.

Tapi I still know how to beautify things oke. That creative part of me is still in me though. Cuma presentation tu lain macam seket haha, in my case action and mind dont work alike lah.

And they also said imperfection is the new perfect, so I'll guess its fine to be not that perfect sometimes. Lagipun its my trademark buat benda macam tu, and i am comfortable that way, biarlah aku nak buat apa kan kan?

Anyway speaking of comot-comot and not perfect, hopefully my ibadah pun tak macam itu lah. Itu yang digalakkan sangat-sangat tuh suruh tingkatkan yang sunat :(

No comments: