Thursday, March 4, 2010

Kejelesan Membara


Maafkan diri ini sebab dah lama tak menulis.

Bukan apa, A rasa macam agak takut sikit nak menulis. Yelah, A cuma rasa sedikit tak selesa apabila segala coretan luahan hati mulus A ni diperhatikan, dinilai dan diketahui ramai orang.
Niat A bukannya nak buat saper-saper marah, tapi just A perlukan satu medium yang boleh A expresskan apa yang A rasa; satu medium untuk lepaskan apa yang terpendam dalam hati nih. A tak sukalah buat orang lain rasa tak selesa nih.
Tambah-tambah lagi, benda nih menambahkan ketidakselesaan pada diri A sebab A tahu ada yang tak selesa dengan apa yang A tulis.

Biarlah A, itu lumrah alam, manusia terlalu kompleks. Terlalu banyak variasi, dan sukar untuk diramal. Haih

Secara jujurnya, A tiba-tiba rasa homesick minggu nih. Tak tahulah kenapa, sebab biasanya A susah sikit nak rasa homesick. Hati kering la katakan. Biasanya A homesick mula-mula je, pastu lama-lama makin oke. Tapi yang ni, entahlah. Mungkin sebab budak-budak ni tengah sibuk tempah tiket balik cuti musim panas ni kot yang buat A tiba-tiba rasa teringat.

Tapi yang peliknya, rasa homesick nih macam lain daripada yang sebelumnya. A rasa macam, feeling nih lagi matang. Feeling ni bukan homesick, tapi rindu. Rindu yang amat sangat. Rindu yang sampai boleh buat kita senyum bila ingat-ingat balik instead of rasa sedih. Haih

Bila ingat-ingat balik, rasa rindu jer nak jadi macam dulu.
Nak jalani hidup macam dulu. Nak gembira macam dulu.

A sebenarnya jeles yang amat sangat dengan kawan-kawan kat Malaysia. Walaupun diorang anggap A lagi beruntung, dapat belajar jauh-jauh, dapat rasa negara orang, dapat duit elaun banyak-banyak, tapi honestly, A rasa macam semua nih useless. A rasa macam A dapat semua yang A nak, A sepatutnya gembira, tapi semuanya macam kosong. Tak lengkap. Rasa kosong. Rasa macam ada satu bahagian yang hilang, dan A tahu apa bahagian tu.

A lihat mereka bahagia.
Gembira. Comellah.
Dan A jeles dengan itu.

Bukannya A tak gembira. A happy.
A pun gembira jugak. Ada kalanya A senyum jugak. Gelak jugak.

Tapi entahlah. A rasa tak sebahagia mereka. A bahagia, tapi tak secara menyeluruh. A rasa bahagia, tapi bahagia yang macam plastik. Tak original.

Mungkin ini salah satu transisi kematangan kot. Mama pernah cakap; "memang hidup ni macam tu, A. Ada yang datang, ada yang pergi, dan ada yang tak datang dan tak pergi. Yang pergi tak semestinya akan datang balik. Dan yang datang pulak tak semestinya akan pergi". Mama pun pernah bagitahu, tak usah sedih-sedih.

Kadang-kadang bila difikirkan balik. Kesian kan orang macam A?
Whatever lah. Janji A bahagia dengan cara A hidup, walaupun ianya menyakitkan

Sini bukan Kelantan encik A.
Manusia itu berbeza. Banyak variasi. Sukar diramal.

P/S - keemosiannya terlebihla pulak. andai saya tukar link, saya informkan kamu, kamu dan kamu ye. maaflah insan selain kamu, bukan A nak berahsia, tapi ini A.

3 comments:

Unknown said...

ermm..
insya Allah..bnyk2 la berdoa..
insya Allah kita akn jmpe ape dye kebahagiaan hakiki..
insya Allah..
nyway,sory kalo khadiran sy mnggangu privasi..
*trase plak..=)

nabila ssi said...

inche A
kamu juge comel..jgn lupe itu!

nk balek sbb
rumah sy bestt
rumah kamu juge bessttt kann..kann

afiqsamuel said...

cik mun mun, haha. yes yes. akhirnya ada orang terasa. hihi..taderlah mun, tak mengganggu pun. Bila lagi nak bersosial seket ngan kawan-kawan lain. Yang pasti, A memang slalu emo emo.

cik shi, rumah saya memang best. best amat sangat bertripel-tripel lemon gandanya. aiyoo..ni mesti kes homesick sangat-sangat nih. BTW, tak fahamlah korelasi comel ngan post nih. musykil di situ