Saturday, May 8, 2010

Mama


9 Mei : Hari Ibu

hari ni 9 Mei, dan kalau kat sini orang-orang sini sibuk meraikan hari kemenangan diorang, tapi buat seluruh dunia, hari ni merupakan hari paling khas buat wanita-wanita yang bergelar ibu.

Mama, A sayang mama amat-amat! A memang tak dapat bayangkan langsung yang hidup A ni tanpa mama.

Kalau dalam banyak-banyak adik beradik A, A tak tahulah kenapa A lagi rapat ngan mama.

Kalau duduk makan-makan ngan mama, orang yang paling last kat meja makan tuh mestilah A dan mama, sambil mama cerita kisah-kisah lama dia dulu. Kadang-kadang adalah jugak kakak A yang sibuk meratah makanan lebih. haha

Mama selalu cerita kat A pasal macammana mama boleh jadi berjaya macam sekarang. Kalau mama tak cerita dekat anak-anak dia, sampai sekarang pon kita takkan tahu keperitan mama dulu.

A selalu ingat ayat mama yang nih.

Masa tuh ada adik A nak makan something, dan masa tu mama penat. A marah adik A sebab dia tak nampak ke yang mama letih, dan dia pandai-pandai pulak merengek nak itu ini. Tapi mama cakap kat A

"biarlah, dia nak makan benda tuh. Kalau dia mati, dan tak sempat makan benda tuh, sampai bila-bila ma akan menyesal"

dan bila mama cakap macam tu, terus mama bangun dan buatkan makanan tuh untuk adik A. dia tak kisah dia letih ke penat ke apa, tapi dia buat sebab itu tanggungjawab dia pada adik A. sampai macam tu sekali kasih sayang seorang ibu pada anak dia.

so pada mereka yang bergelar anak kat luar sana, tak kisahla mama korang garang atau tak best macam mana sekali pun, ataupun jahat dan korang rasa dia tak sayang pun kat korang, cubalah mengerti yang dia tetap ibu korang. Mungkin secara zahir dia nampak tak penyayang, tapi batin dia siapa yang tahu?Ucaplah selamat hari ibu walaupun cuma sekadar mesej.

dan oh mama, A memang sayang mama sangat-sangat!

p/s - Kalau boleh nak terbang balik dan peluk mama. A takut tak sempat. Ya Allah, kau selamatkanlah mamaku ya Allah.

p/s - abah jangan jeles, A sayang abah jugak.

No comments: